Träffa Henrik Cederschiöld, AFRY

Henrik Cederschiöld är chef för ett affärsområde på AFRY och under sju år har hans ledningsgrupp utvecklat en väl fungerande kultur tillsammans.

Utmaningen: Hur kan en grupp som redan är stark bli ännu bättre?
Att förstå varandras drivkrafter visade sig vara en nyckel.

Namn: Henrik Cederschiöld
Roll: Affärsområdeschef på AFRY (VP and Head of Business Area Specialized Technical Services), division Industrial & Digital Solutions.
Bakgrund: Chef sedan 2008. Kom till AFRY via ett förvärv 2012. Har haft sin nuvarande roll sedan 2017.

AFRY är ett stort bolag. Beskriv vad du arbetar med.?

– Specialized Technical Services är ett av 34 affärsområden på AFRY. Vi skiljer oss från övriga affärsområden genom att våra tjänster riktar sig till närlingslivets alla sektorer. Vi arbetar inte med ett avgränsat segment som exempelvis fordon, järnväg eller fastigheter, utan vår kompetens behövs snarare i samband med förflyttningar och förändringar. Många av våra medarbetare har doktorerat och vi står för en del väldigt nischade kunskaper inom flera teknikområden.

Vilka frågor är aktuella för er just nu?

– Det är en både spännande och utmanande tid då flera faktorer i omvärlden påverkar vår verksamhet. Det händer extremt mycket i industrin. Fordonsbranschen är ett exempel. Jämfört med att rulla ut ett nytt modellprogram är elektrifieringen en mer utmanande process. I den här omställningen behövs kompetens.

– Det geopolitiska läget och hur det har ställt landets försvarsförmåga i ett nytt ljus påverkar också. Flera delar av näringslivet ställer om för att anpassas till de nya förutsättningar som Nato-medlemskapet för med sig. Personligen tycker jag att det är ett utmanande och bekymmersamt geopolitiskt läge, men samtidigt givande att arbeta i en verksamhet med kompetens som faktiskt kan bidra på ett positivt sätt.

Vad fokuserar du på i din roll?

– Jag och resten av ledningsgruppen har fokus på affären. Affärsfokus, positionering och leverans till våra kunder är 95 procent av vår vardag. En starkt kundfokuserad organisation skapar engagemang i alla led och bygger en kultur hos oss som är intresserad av värdeskapande innehåll.

Hur har samarbetet sett ut rent konkret?

– Vi insåg ganska snabbt att hela verksamheten behövde arbeta tillsammans. Hälsopromotiongruppen satte ihop ett workshop-program som involverade både medarbetare och chefer. Vi hade parallella spår beroende på befattning, men överlappade också i vissa delar.

Berätta om ledningsgruppen. Vilka är ni?

– Vi är elva personer i gruppen och i den här konstellationen har vi arbetat tillsammans i sju år. Några av oss har arbetat ihop i tidigare ledargrupperingar och två av den nuvarande gruppens medlemmar har kommit in under det senaste året. Fyra personer, och jag, har stabs-och stödfunktioner. Exempelvis finans, försäljning, hr och kommunikation. Övriga sex personer i gruppen har ansvar för ett affärsområde. De är linjechefer och har mellan tre och tolv chefer i sina respektive verksamheter. Totalt är vi 450 medarbetare i vårt affärsområde och omsätter strax under 800 MSEK med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Tjeckien.

Ni har ett pågående samarbete med Hälsopromotiongruppen. Berätta, varför?

– Utgångsläget var en stark grupp som ville bli ännu starkare. Vi har en tydlig kultur i gruppen med högt engagemang, stor lojalitet och hög trivsel. Flera av oss har jobbat ihop i många år och har stor respekt för vilka vi är i våra professionella roller men också en känsla för vilka vi är som människor utanför våra yrkesroller. Vi har en förståelse för våra respektive likheter och olikheter på flera plan. Det finns en professionalism i gruppen som är väldigt givande. Bra energi. Samtidigt, när en grupp har arbetat tillsammans under lång tid skapas mönster. En del medlemmar har lätt för att dela sina perspektiv medan andra håller tillbaka i högre grad. Det kan leda till att de som hörs mycket får stort inflytande även över mindre beslut. Det var en dynamik som var intressant att titta på.

Hur uppstod kontakten med Hälsopromotiongruppen?

– På tips från kollegor inom branschen. En av våra verksamhetschefer har arbetat tillsammans med Fredrik Hörlyk runt frågor om ledarskap. När jag och Fredrik diskuterade var vår ledningsgrupp befann sig tipsade Fredrik om möjligheten att göra en drivkraftsanalys och han gav sin syn på vad sådana analyser kan ge för effekt.

Hur har samarbetet sett ut rent konkret?

– I juni gjorde Fredrik individuella drivkraftsanalyser med alla i ledningsgruppen. Det var väldigt uppskattat. Efter de individuella samtalen träffade vi Fredrik vid ett tillfälle som storgrupp för att dela våra insikter. Var och en fick dela hur mycket eller lite den ville. När det uppstod diskussioner eller frågor fungerade Fredrik som bollplank och kunde ge sina perspektiv, förklara, utmana, förstärka och coacha individuellt men i storgruppsformat. Vi arbetade tillsammans under en dryg halvdag och diskussionerna blev givande. Alla var öppna med sina erfarenheter på ett jämlikt sätt.

Vilken effekt har arbetet haft?

– Vi har blivit starkare. Vid midsommar hade vi ett av våra bästa ledningsgruppsmöten någonsin. Alla deltog med sina perspektiv. Jag upplever att vi som individer har fördjupat vår självinsikt och att vi har blivit en nivå tryggare tack var det. Som grupp har vi också fått en ny förståelse för våra individuella förutsättningar. Varför tycker någon att en uppgift är tärande att arbeta med under lång tid? Varför är någon annan villig att göra en insats inom en fråga som egentligen ligger utanför den personens ansvarsområde? Nu kan vi se att svaren på de frågorna ofta har grund i våra olika drivkrafter. Även om vi är olika har vi en förstärkt trygghet i att allas perspektiv är efterfrågade och värdefulla. Dessutom är vi enade vad gäller vårt fokus på affären. Där vill vi samma.

Vilket är nästa steg för er?

– Vi är inte riktigt där i vår analys ännu, men några i ledningsgruppen samtalar kring en salutogen resa som vi hade påbörjat redan innan samarbetet med Hälsopromotionsgruppen inleddes. Vi är en gruppering som tror mycket på stämning och klimat för att skapa kraft i de aktiviteter som utförs. En organisation som är nyfiken och intresserad av dialog skapar mer värde både internt och externt. Vi träffar Fredrik igen i november. Vi ser fram emot att se vart det leder.

Skriven av Anna Werner

Kontakta oss

Känner du till Salutprogrammet?
Testa 1 minut – Tryck på play!

Salutprogrammet är uppbyggt för att stötta utveckling av faktorer som bidrar till samarbete, prestation och arbetsglädje på jobbet.

Om du trycker på play-knappen får du en kort beskrivning av programmet och hur ni kan använda det i er organisation.

  • Uppbyggt kring filmer och förberedda dialogfrågor.
  • Kräver bara 20 minuters engagemang per modul.
  • Passar för gruppmöten och arbetsplatsträffar.

Mer om Salutprogrammet